
Welkom bij het bericht waarvan ik dacht dat ik het nooit zou schrijven. Toen mensen me vroegen hoe op te lossen papier ophoping problemen op te lossen en een papieren organisatiesysteem te implementeren, zou ik grimassen trekken (en een beetje grommen) en zeggen dat ik ze niet kon helpen. Ik zou delen hoe ik had verminderd papierrommel, dus het veroorzaakte me niet langer veel angst (slechts minimale ergernis) door op te ruimen en een paar gewoonten op hun plaats te zetten. Maar oplossen? Nee.
Nu heb ik een oplossing. Ik heb dit systeem opgezet op basis van het advies van mijn lieve mede-instructeurs in de cursus Neem je huis terug: Dageraad (van De minimale moeder) en Cas (van rommelbug en gastheer van HGTV’s Hot Mess House). Van hen heb ik geleerd, en ze geven veel meer details over het ordenen van papier en ideeën die je kunt aanpassen aan je unieke persoonlijkheid en huis.
Ik gebruik dit papieren opbergsysteem nu ongeveer vier maanden. Ik zal je op de hoogte houden van hoe het blijft werken (of niet) naarmate de tijd verstrijkt, maar dit systeem heeft voor mij beter gewerkt dan al het andere dat ik heb geprobeerd.
Opmerking voor de overweldigden: als u ‘s nachts wakker wordt als u denkt aan alle papieren rommel in uw huis, haal dan diep adem. Aan het einde van dit bericht link ik naar mijn advies om de rommel op papier te verminderen en het gevoel van volledig overweldigd te zijn te doorbreken.
Ik heb een systeem opgezet voor het omgaan met inkomend papier VOORDAT ik bestaande stapels papier onder controle kreeg.
Ik geloof echt dat dit advies van Dawn de grootste game-changer voor mij was. Papier blijft komen. Het blijft maar komen, en dat maakt het zo gek. Papier. . . nooit . . . stopt.
Maar net zoals de afwas consequent een grotere en blijvende impact op mijn huis had dan een weekend per maand verwoed opruimen, doorgaan en inkomende post afhandelen voordat ik de achterstand met papier had weggewerkt, had een enorme impact.
Omgaan met wat binnenkwam voor een dag was niet intimiderend. Het afhandelen van de dagelijkse post in dit nieuwe systeem gaf me het vertrouwen dat het systeem werkte en dat gaf me vertrouwen in mezelf dat ik dit systeem kon onderhouden.
Ik bleef bij een paar brede categorieën.
Cas raadt aan om bij het indienen van papier bij brede categorieën te blijven, en ze noemt dit een ‘minder georganiseerde aanpak’. Jullie weten allemaal dat dit in mijn straatje past. Het algemene idee is dat een organisatiesysteem voor papier praktischer en beter te onderhouden is als je het simpel houdt.
Ik heb ervoor gekozen om drie categorieën te gebruiken voor het archiveren van papier: To Do, Wait and See en 2021. Ze spreken voor zich, maar ik zal het toch uitleggen.
De To Do-bestand is voor alles dat een actie vereist. (Volgens mij noemt Dawn haar een Action File.) Ik heb brieven voor het verlengen van het rijbewijs, autoregistratiespullen, te betalen rekeningen (die niet volledig kunnen worden omgezet naar online-aankondigingen) en dergelijke in dat bestand gezet.
Ik stopte afstudeeraankondigingen in het To Do-bestand totdat ik cadeaus kocht en ze opstuurde. In voorgaande jaren had ik de aankondigingen op een “goede” plek gestapeld, maar de stapels veranderden en groeiden en verzamelden dingen die niets met elkaar te maken hadden, totdat het een gedoe was om ze te vinden en ik bang was dat ik er een had gemist.
De Wacht en zie bestand is voor dingen die geen actie vereisen, maar die ik later misschien nodig heb. Ik heb daar coupons (voor specifieke dingen, niet alleen de hele coupon-insteekkaart) in gedaan, de kaart voor de boomsnoeier, enz.
De 2021 bestand is voor alles wat belangrijk is voor dit jaar, zoals onderhoudsgegevens van het huis en alles wat we moeten bewaren voor belastingen. (Leuk vinden het donatiebewijs van onze Suburban!)
We hadden al een vaste plek (waar we eerst zouden kijken) voor de grote belangrijke dingen zoals socialezekerheidskaarten en geboorteakten en rijbewijzen. Die plek werkt, dus die houden we.
Ik heb een verticaal archiefsysteem opgezet voor het ordenen van papier.
Cas geeft organisatiestrategieën op basis van de persoonlijkheid van de persoon die ze helpt. Ze zei dat ik me moest concentreren op verticale opslag voor papier, dus kocht ik het archiefsysteem dat aan de muur spijkert.
Ik was sceptisch op basis van heel lang geleden ervaringen met het uitproberen van systemen als deze. Ik realiseer me nu dat mijn scepsis/faalangst was gebaseerd op het feit dat ik dergelijke systemen had geprobeerd voordat ik begreep wat ik nu het Containerconcept noem.
Toen ik niet begreep dat containers bedoeld zijn om als limiet te dienen, bleef ik maar opstapelen. schuiven. Overvulling. Dus de herinneringen die ik had aan dit soort organiserende oplossingen waren van papieren die op en neer staken en dossiers die barstten. Of van de muur vallen. Omdat ik niet wist dat het probleem was dat ik te veel probeerde te bewaren, besloot ik dat er iets mis was met het systeem en ging terug naar stapels.
Het verticale systeem werkt voor mij omdat het aan de muur is genageld. Het is onroerend. Onverschuifbaar. Als iemand die geen incrementele rommel ziet, zou ik een handig horizontaal systeem kunnen opzetten, maar ik zou het pas weer opmerken als het was omgevallen en veranderd in een stapel die het oppervlak bedekt.
En de eindige ruimte (containers) voor drie categorieën die geacht worden al het papier te dekken dat mijn huis binnenkomt, zorgt ervoor dat ik mijn bestaande papier-rommel-reducerende strategieën opwaardeer.
Ik heb de post al direct naar de prullenbak/prullenbak gebracht. Al jaren is dat mijn belangrijkste manier om te voorkomen dat papier zich opstapelt in mijn huis. Van de 7 poststukken zijn er meestal minstens 5 afval. Nu ik echter een bepaalde categorie moet kiezen voor elk stuk papier dat ik bewaar, maak ik belangrijk ogende enveloppen open die ik vroeger in mijn papieren bak stopte, alleen omdat ze er belangrijk uitzagen. Het blijkt dat veel dingen die er belangrijk uitzien, niet echt belangrijk zijn. Of misschien zijn ze belangrijk genoeg om naar te kijken, maar niet belangrijk genoeg om te bewaren. Nu merk ik dat ik van de 7 poststukken er meestal 6 kwijt kan! En vaak alle 7!
Met duidelijke (hoewel brede) categorieën elimineer ik zoveel meer papier.
(Hier is mijn gelieerde link naar het verticale archiveringssysteem.)
De ervaring en het vertrouwen dat ik opdeed, maakten het gemakkelijker om oude stapels papier op te ruimen.
Na ongeveer zes weken inkomende post te hebben verwerkt en het vertrouwen te hebben gekregen dat het echt mogelijk was om alles wat binnenkwam in een van die categorieën te plaatsen, begon ik mijn bak vol oud papier een zij-oog te geven.
Ik wilde dat het weg was. Niet dat ik parmantig of duizelig was om ermee om te gaan. Ik wilde mijn zaterdagochtend niet besteden aan het opruimen van de krant, maar het irriteerde me steeds meer.
Ik ben begonnen door mezelf toestemming te geven om eerst de gemakkelijke dingen te doen. Ik zou proberen de stapel te verkleinen door er doorheen te gaan, me alleen zorgen te maken over het wegwerken van overduidelijk afval. Hiermee worden twee dingen bereikt. Ten eerste, het vermindert de grootte van de stapel, wat het gevoel van overweldiging vermindert. Ten tweede, het laat me kijken. Als ik door de stapel ga, zie ik wat erin zit. Gewoon weten (in plaats van me voor te stellen dat alles pijnlijk belangrijk is) helpt me om sneller klaar te zijn om de hardere dingen op de stapel aan te pakken.
Maar toen ik vrijblijvend door de stapel oud papier begon te bladeren, schrok ik mezelf door het af te maken. Volledig. Ik ontdekte dat mijn ervaring met het eenvoudige organisatiesysteem het gemakkelijk maakte om alles in de stapel te archiveren of te verwijderen.
Het opzetten van een systeem voor inkomend papier hielp me om oud papier op te ruimen. Werkelijk!
Eerlijkheidsmoment
In het begin vond ik het niet leuk hoe de hangende muurmappen eruit zagen. Ik gaf de voorkeur aan mijn eenvoudige, saaie, lege muur, en het kostte me wat tijd om eraan te wennen ze te zien.
Ik voegde de blauwe dossiermappen toe en dat zorgde ervoor dat het er beter uitzag en een beetje netter bleef dan toen het alleen maar papier in de zwarte draaddingen was.
Maar ik leerde er oké mee te zijn, want ik vond het geweldig om de doorzichtige toonbank in mijn keuken te zien waar jarenlang een bak vol papier stond. Ik zal elke dag een verborgen muur nemen (het is achter de deur van mijn slaapkamer) over die open-voor-het-publieke doorn in het oog in de keuken.
De cursus Take Your House Back is ZO NUTTIG!
Take Your House Back is open voor registratie tot 15 september! Ik vond het geweldig om van zoveel mensen te horen hoe deze cursus hun huis heeft veranderd. En ik heb ook geleerd!
Ik deel hieronder screenshots van complimenten over de cursus op een recente video. Ik denk dat de eerste alle bases dekt! En de tweede afbeelding toont de reacties op die opmerking van anderen in de cursus! Ga naar TakeYourHouseBack.com inschrijven!
Zoals beloofd, zijn hier andere berichten over papier uit het verleden. De focus ligt hier op het VERMINDEREN van papier, en daar zit veel waarde in! Dit systeem was zoveel gemakkelijker te implementeren omdat ik al zoveel papier in huis had! Als u zich niet eens drie categorieën of drie bestanden voor uw papier kunt voorstellen, richt u dan voorlopig op het verminderen van papier. Ik weet dat je overweldigd bent, en ik begrijp het. Deze links zijn voor jou:
Hoe papierrommel te verminderen?
022 Podcast voor het verminderen van papierrommel
Break decluttering verlamming (zelfs papier)
creditSource link